Vecka 14

Dagarna går fort men det känns ändå som att veckorna på något sätt går segt. Konstigt. Men kanske är det för att man längtar till torsdagar då man går in en ny gravidvecka. Igår gick vi in i vecka 14. Sakta men säkert så går det framåt. 

Bebisen beräknas nu vara ca 6,5 cm från huvud till rumpa. Ögonbrynen börjar framträda och håret på huvudet börjar växa. Hen börjar bli starkare i sina muskler och rörelserna börjar bli mindre ryckiga och blir mer kontrollerade och alla leder kan röras och böjas. Lungorna tränas för fullt för att klara ett liv utanför livmodern sen. 

Jag mår bra och det är så skönt att äntligen slippa illamåendet. Dock kan jag reagera på när viss mat steks. Klarar inte riktigt stekoset. Känner av att magen växer och jag hoppas vinter, snö och kyla är över nu för det börjar bli trångt att knäppa vinterjackan. Kan fortfarande knäppa den men magen gillar inte riktigt att det är så trångt. Känns som man går och håller in magen och när man väl öppnar jackan så pöser magen ut av lättnad 😂🙈 Ligger fortfarande otroligt nog bara på 1kg plus på vikten. Vid den här tiden med dom andra barnen hade jag typ gått upp 5 kg. Tänk att det kan va sån skillnad. Dom två sista dagarna när jag har legat på magen för att sova så är det precis som om man känt av bebisen röra på sig. Inte det där bubblande känslan ut riktiga rörelser. Känner inget annars men hoppas att det inte dröjer allt för länge innan mm börjar känna hur hen rör sig där inne. Är så mysigt att känna hur det lilla livet rör sig. 

 

 
 
 

Kommentera här: