Vecka 35

Min älskade lilla vän, tänk att du är beräknad att komma till oss om 5 veckor. Vi är nästan helt redo att du skall komma till oss. Vi längtar för fullt. Din storasyster frågar varje dag om du skall komma så hon längtar verkligen efter dig. Hon övar med sina dockor så att hon skall kunna hjälpa mig med dig när du väl kommer ut. 

Det går verkligen fort framåt

Bebis


Bebisen väger nu ca 2,38 kg i början av veckan och ca 2,56 kg vid veckans slut. Runt 44 cm lång beräknas bebisen vara nu från huvud till fot. Det centrala nervsystemet och matsmältningsapparaten är nästan helt klara. Bebisen kommer fortsätta att lägga på sig och växa och tar nu nästan upp hela platsen i livmodern. Det sparkas fortfarande runt för fullt. Men det märks att bebis inte har lika mycket plats att röra sig på som innan för rörelserna blir lite annorlunda. Men både armar och ben sprattlar gärna runt för fullt samtidigt när det verkligen skall bökas runt. Mycket hicka är det oxå. Brukar börja dagen med hicka och även avsluta dagen med hicka. Där emellan kan det hickas mellan 2-4 gånger. 

Vecka 35 (34+0)

Mamma


Broskbensfogarna i bäckenet mjukas nu upp av östrogen samt hormonet relaxin vilket kan göra att man får ont i höft och rygg. Kroppen börjar förbereda sig mer och mer på att förlossningen nu närmar sig. 

Så här känner jag

Att kroppen börjar förbereda sig mer och mer på att förlossningen närmar sig känns verkligen. Har jag suttit eller legat ner och skall resa på mig kan det göra väldigt ont i bäckenet. Särskilt om jag suttit på något hårt. Sammandragningarna kommer oftare nu oxå och kan ha flera stycken i rad. Igår hade jag tex 7 stycken på en timme. Mycket ilningar och tryck mot blygdbenet är det just nu oxå. Mår för övrigt väldigt bra även om man är väldigt trött. Tycker inte magen växer så mycket just nu men den är trots det ivägen en hel del. Det märks särskilt ibland när man skall stänga tex skafferidörren, då kan den slå emot magen. Kan tycka jag backat tillräckligt men tydligen inte 😂 Börjar bli väldigt hungrig. Kan tycka att jag precis ätit men måste ha något i magen strax igen känns det som. Men klart bebis växer och kroppen laddar väl energi inför förlossningen. Längtar till onsdag för då skall jag åter tillbarnmorskan så då blir det spännande att se om magen växt något eller inte

Philippa ville oxå vara med och visa upp sin mage för hon har oxå en bebis i magen säger hon 😂❤️

 Vecka 30 (29+0) och vecka 35 (34+0). Har allt hänt lite på 5 veckor kan man se. Men ändå inte så jätte mycket tycker jag

Kommentera här: