Lussebullar recept

Varje år försöker man hitta det perfekta receptet på lussebullar, men jag har aldrig lyckats hitta något som jag verkligen fastnar för. Man har provat både med och utan kvarg, kall och varm degvätska, men ändå inte fått till det riktigt. Tills nu. Hittade detta receptet från bagaren och konditorn Magnus Johansson. Detta receptet är med en fördeg och jag trodde det skulle vara omständligt men det tycker jag inte att det blev utan det va verkligen värt det tycker jag. Han tipsar om att man gärna kan lägga saffranet i konjak eller vodka en månad innan man bakar med det för att verkligen få ut så mycket smak som möjligt från saffranet. Sen tipsar han om att lägga russinen i blöt gärna dagen innan också så att dom blir ordentligt blöta för annars drar dom åt sig fukten från bullarna när man bakar dom och det gör att man kan få torra bullar.
 
Jag prövade på att göra detta receptet som sagt, men hade vanligt vetemjöl. Va det jag hade hemma. Jag la aldrig saffranet i vodka heller utan la det i mjölken så fick dom stå och dra sig under dagen tillsammans istället. Får prova nästa år att lägga det i vodka då. Här är iallafall receptet. Låt er väl smakas 
 
Lussebullar 40 st
 
Fördeg
 
500 g mjölk, rumstempererad
500 g vetemjöl special
40 g jäst
200 g strösocker
1 g saffran som gärna fått stått och dra konjak eller vodka
 
Tillsätt efter första jäsningen
 
 
1 tsk salt
500 g vetemjöl special
200 g smör, rumstempererat
 
Till pensling
 
1 uppvispat ägg
 
Dekoration
 
 
Russin som fått legat i vatten
 
Gör så här
 
 
1. Fördeg
Se till att alla ingredienser till fördegen är rumsvarma. Blanda ihop, mjölk, mjöl, jäst, socker och saffran på låg effekt i 15 minuter. Låt sedan stå övertäckt och jäsa i 30 minuter.
 
2. Efter jäsningen så tillsätt mjöl och salt till fördegen och bearbeta väl till en seg och elastisk deg
 
3. Knåda in det rumsvarma smöret lite i taget.
 
4. Forma degen till lussebullar, dekorera med russin, lägg på en plåt med bakplåts papper och låt jäsa 1-2 timmar beroende på om degvätskan har vart kall eller varm.
 
5. Grädda lussebullarna i 210 grader varmluft eller 225 grader i vanlig ugn i ca 5-8 minuter. Pensla med uppvispat ägg efter bakningen 


Blank och fin deg blev det


Hela 42 stycken blev det 

Kommentarer:

1 Embla Sofia - Fotograf och blivande mamma:

Men gud vad gott!

Svar: Ja riktigt gott var det 😊 Svårt att hålla sig till en bara 😉
Iréne

2 Anonym:

Jag har lämnat ett recept ubder mina lussebulls bilder. Är med rom i och en kalljäst deg som blir supergod!! /Samira Rahm

Svar: Tack! Det skall jag kolla in 😃
Iréne

Kommentera här: