Vecka 38

Jag har sagt det många gånger innan men tiden rusar verkligen iväg. I fredags gick vi in i vecka 38 så nu är det verkligen inte långt kvar tills vår lilla bebis kommer. Kan knappt tro att vi snart får hålla bebis i våran famn. 9 månaders lång väntan är snart äntligen över. Känner att det är inte långt kvar då det känns som kroppen verkligen håller på att förbereda sig för den stora finalen, förlossningen. 



Snart i mål

Barnet


Bebis beräknas vara runt 48 cm lång och väger ca 3 kg i början av veckan och och 3.17 kg i slutet av veckan. Nu beräknas bebis vara fullgången och kan komma när som helst. Bebis ökar snabbt i vikt nu och alla organen är nu färdiga. Det är allt en riktigt liten buse vi väntar i magen som jag berättade igår om hur det gick hos barnmorskan sist. Det är nån som älskar att sträcka på sig så den tar spjärn högt upp och trycker ut rumpan så mycket det går för att i nästa stund snurra över kroppen från ena sidan till nästa. Svårt att förklara. Men det snurras runt en del. Tur bebis är fixerad annars tror jag att det är nån som hade gjort kullerbyttor där inne i magen 😂

Så här kan det se ut när det är nån som trycker ut rumpan för fullt 😂 Bilden togs i fredags när vi gick in i  v38 (37+0)

Mamma


Många kan känna sig väldigt trötta nu på grund av sömnbrist och mest önska att graviditeten skall vara över. Man kan även känna en stickande känsla i underlivet när barnets huvud stöter i musklerna i bäckenbotten. Ja trött är jag men inte direkt på grund av sömnbrist. Sover faktiskt bra mellan dom gånger jag är uppe och springer för att kissa. Mer att man är trött för att man har två andra barns som älskar att bråka med varandra och verkligen inte skall lyssna så musten går helt ur en. Jag känner faktiskt denna gången att nu kan bebis komma för jag är färdig med denna graviditet nu. Konstigt då jag inte känt så med dom andra men denna gången är det. Hur mycket jag än älskar känslan av att få vara gravid så känns det verkligen som sagt att nu är bebis färdig såndet är bara att komma ut. Jag mår faktiskt väldigt bra och känner fortfarande inte att magen är tung utan den är mest bara ivägen. Att klä på sig strumpor och byxor är lite av en utmaning nu. Men det går på något vis. Har mycket mer sammandragningar som börjar kännas mer i ryggen men även många sammandragningar som innehåller mycket mensvärk liknande känsla så det känns att det närmar sig. Det kan vissa stunder göra väldigt ont i bäckenet när bebis rör på sig. Vissa stunder känner jag mig riktigt rastlös i hela kroppen. Svårt att veta hur man skall sitta, ligga eller stå eller vad man skall hitta på överhuvudtaget. Men man vet att det gäller att passa på att vila så mycket man kan nu innan bebis kommer. Nu är det bara att vänta och se när bebis vill komma ut. Jag är iallafall så redo på att äntligen få se vem det är som gömt sig där inne så länge


Vecka 38 (37+4)

Vecka 35 mot vecka 38

Kommentera här: