Vecka 24

Tänk på fredag går vi in i vecka 25. Det är helt otroligt. Tänkt att skriva uppdateringar oftare precis som jag gjorde när jag väntade Philippa. Men dagarna rinner iväg så när man tänkt skriva så är det helt plötsligt ny gravidvecka. Men än så länge är vi i vecka 24 och denna veckan har det hänt en hel del. 

I fredags morse när vi gick in i vecka 24 så lyckades jag se hur magen rörde sig och jag lyckades faktiskt fånga det på film oxå. Så när bebis sparkar till eller drar med armarna/benen så kan man ibland ha turen att se hur det rör sig, lite beroende på hur hårt bebisen håller på. I lördags kväll lyckades Fredrick oxå känna första sparken på utsidan. Det är nån som är duktig på att retas när någon annan skall känna. Då slutar bebis helt eller så gör bebis bara små lätta rörelser som inte känns på utsidan eller så lite lättare rörelser strax nedanför handen. Men nu har Fredrick oxå lyckas känna iallafall och det känns väldigt skönt för då känns det som han blir mer delaktig på något sätt. 



Barnet

Bebisen växer och blir större och räknas vara runt 28 cm lång och väger någon stans runt 565-665 gram. Dom vita blodkropparna har börjat bildats för att kunna hjälpa till sen vid infektioner. Luftvägarna formas och lungorna fortsätter att utvecklas. Balansorganet i innerörat har utvecklas. Skulle barnet födas nu så finns det en liten chans för det att överleva utanför livmodern. 


Jag mår fortfarande bra även om tröttheten inte släpper. Särskilt på förmiddagen är den som jobbigast, sen brukar det bli lite bättre under dagen. Foglossningarna är ungefär samma som sist. Dom känns när man går eller står för mycket. Magen blir även hård och jag kan få en del sammandragningar när man går för fort eller långt. Så korta promenader är bäst där man inte behöver anstränga sig för mycket. Men även när man håller på grejar hemma så märker man av att magen kan spänna och framför allt att den börjar bli mer och mer i vägen. Särskilt när man skall böja sig framåt 😆 Jag tyckte Philippa låg långt ner när jag väntade henne, men denna tror jag ligger ännu längre ner, om det änns går. Men det sparkas fortfarande väldigt mycket långt ner. Ibland kan bebis sparka högre upp men det är mest om jag ligger ner på rygg. Men det kommer allt även om jag sitter upp. Lutar jag mig fram när man tex äter så blir det protester så man får börja sitta mer och mer rak eller bakåtlutad när man äter. På måndag skall jag till barnmorskan igen och det skall bli spännande att få höra hjärtat slå på bebis och att få börja mäta magen och se hur den lilla busen växer. 



Vecka 24 (23+3) 

Vecka 20 (19+4) mot vecka 24 (23+3)

Kommentera här: