Vecka 20 och halvvägs

Tänk imorgon går vi in i vecka 21. Svårt att förstå att det bara är 19 veckor kvar tills bebis kommer. Ja plus minus 2 veckor då förstås. Men ändå. Blev ju tillbaka flyttad en vecka på ultraljudet så kände att det kommer ju bli segt, men nu känns det nästan som att det går för fort. Aldrig är man då nöjd 😉

Beisen mäter ca 22 cm och väger ungefär 280 gram nu och kommer nu att växa i snabb takt. Utveckligen av sinnesorganen så som syn, hörsel, smak, känsel och lukt kommer nu. Bebisen sparkar för fullt vissa stunder och sparkarna har jag känt sen den 19/4. Då kom det tre raka sparkar på en gång och sen dess känns det mer och mer för var dag som går. Det varvas med att sparka neråt och att sparka på vänster sida. Det roliga är att ibland när man legat ner på rygg en längre stund och sen reser på sig så är det nästan hur man känner hur bebisen åker ner där den brukar ligga. Alltså långt ner. Lite komisk känsla. Bebisen reagera snabbt ibland när man bara lätt smeker över magen. Behöver inte trycka och buffa för att få igång utan en enkel smekning räcker. Om det beror på att moderkakan ligger bak vet jag inte men med dom andra två tog det längre tid innan det räckte med bara en lätt smekning. 



Jag mår väldigt bra och även om ryggen plågar mig mycket så känner jag ändå att jag kan njuta av graviditeten. Fogarna  känner jag av när jag sitter på huk eller om jag gått för mycket. Börjar märka att när jag går längre promenader att magen kan spänna lite så då får man sakta ner eller stanna till lite. Har börjat med järntabletter som läkaren sa att jag skulle göra. Men det roliga är att jag nästan har blivit tröttare av att börja med dom än innan 😂 Men det är väl bara att fortsätta lite till och se. Vet ju att jag kommer behöva dom så småningom ändå. Magen växer på bra och nu börjar man kunna se att det är en gravidmage och inte bara en tjockismage. Är glad att kilona inte rasar i takt med att veckorna går utan ligger på 3 kg plus. Skönt. Frukt och vatten är fortfarande något jag är väldigt sugen på.   Inte sugen på massa godis, kakor eller dricka. Väldigt skönt det me. 


Nej nu sparkas det på för fullt så nu skall det passas på mysas med magen ☺️


Magen vecka 20 (19+4)

Kommentera här: