Kärleksmums

Kärt barn har många namn sägs det och det stämmer verkligen på denna kaka. Kärleksmums, mockarutor och snoddas är bara några av namnen som den går under. Men lika många namn som kakan går under finns det lika många recept. Jag tänkte dela med mig av mitt recept. Vart det kommer ifrån början vet jag inte. Vet bara att jag skrev av det från mammas receptsamling en gång i tiden.

Kärleksmums

Kakan
4 dl mjöl
4 dl socker
2 dl starkt kaffe
200 gram smör
4 tsk kakao
2 tsk bakpulver
1 msk vaniljsocker
5 ägg

Glasyr
7 dl florsocker
4 msk kakao
120 gram smör
6 msk kallt kaffe

Strössel eller kokos till garnering

Gör så här:
1. Sätt ugnen på 200 grader.

2. Lägg bakplåtspapper i en långpanna.

3. Smält smöret tillsammans med kaffet i en gryta eller skål. Blanda mjöl, kakao och bakpulver i en skål.

4. Vispa ägg, socker och vaniljsocker pösigt. Sikta sen ner mjölblandningen i äggvispet och vänd runt. Häll sen i smörblandningen och rör om ordentligt.

5. Häll sen smeten i långpannan och sätt sen in den i mitten av ugnen i 15 minuter.

6. Ta ut kakan och låt den svalna

7. Smält smöret med kaffet. Sikta florsocker och kakao i en bunke. Häll sen över smörblandningen och rör till en slät glasyr. Bred sen ut den över kakan och strö över strössel.

Skär kakan sen i ca 30 bitar när glasyren fått stelnat. Bjud sen hem familj eller vänner på gofika och det som blir kvar lägger ni i frysen till fika en regnig dag eller till fika på stranden eller picknicken

Mmm...

Ta en bit eller två och njut gärna till en god kaffelatte eller en vanlig kaffe om ni hellre gillar det bättre 😊

Kommentera här: