Tomteplättar

Tomteplättar är det kanske inte många som känner till utan många känner nog till dessa mer som krabbelurer. Men när jag var liten fick jag lära mig att dessa hette tomteplättar. Kommer så väl ihåg hur dom smakar från när jag var liten och det var alltid lika gott. Mamma brukade alltid servera dessa tillsammans med lite florsockerglasyr och precis som mamma gjorde och servera dessa så gör jag med mina oxå =)
 
Tomteplättar

1 ägg
1½ dl socker
4½ dl mjöl
1½dl mjölk
1 tsk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
 
Vispa äggen och socker pösigt. Blanda ner resten av ingredienserna i äggsmeten.
Värm sen en stekpanna eller ett plättjärn. Klicka i lite smör och sen klickar man i lagom stora klickar av smeten. Ganska lagom med en matsked. Ha inte pannan på för hög värme för då bränns dom lätt. Utan runt 3:an brukar vara lagom.När dom börjar bubbla lite på ovansidan är det dax att vända på dom.
 
Avnjut dom sen när dom fortfarande är lite varma. Då är dom som godast. Men dom funkar lika bra att äta kalla =)


Mmm blir ju sugen bara man ser bilden ;)


Gjorde dubbel sats så det blev väldigt många även om det kanske inte ser så jättemycket ut här ;)


Kommentera här: