Födelsedags tårta full med choklad

När min lillasyster fyllde år förra året gjorde jag en tårta perfekt för alla choklad älskare =)
Bottnarna va vanliga vaniljbottnar som jag färgade så det blev en regnbågstårta. Fyllde den sen med dumlefluff å hallon. Sen spacklade jag den även med dumlefluff då de blev så mycket. Runt om sen satte jag chokladfingrar, heter nog något annat egentligen men vi kallar dom för de ;) På toppen sen e den fylld med massa Smarties. Avslutade de hela med ett litet svart sidenband =)
 
Här kommer lite bilder å recept =)
 
Tårtbotten
 
350 g rumsvarmt smör
350 g socker
350 g mjöl
3,5 tsk bakpullver
2 tsk vaniljsocker
7 ägg rumsvarma
 
1) Sätt ugnen på 160 grader. Smöra och bröa en form.
 
2) Rör smör och socker tills det är vitt och pösigt
 
3) Tillsätt äggen, ett i taget och vispa en stund efter varje
 
4) Blanda mjöl, bakpullver och vaniljsocker i en skål och sikta sen ner de i smeten
    och blanda väl.
 
5) Häll smeten i formen och grädda den i 1 timme och 15 minuter. 
    Kakan är färdig när den släpper kanterna. Kolla gärna med en sticka. 
    Är stickan torr är kakan färdig.
 
6) Låt kakan vara kvar i 5 minuter i formen och stjälp sen upp den på galler för att svalna.
 
Receptet är beräknat till en form på 25 cm. Om man vill ha en regnbågstårta så som jag gjorde här så dela upp smeten i olika skålar å färga dom med olika färger. Lägg sen i en efter en i formen =)
 
Dumle fluff
 
3 dl grädde
180 g dumle
 
1) Värm grädden på svag värme. Den får inte koka. 
 
2) Lägg i kolorna och låt dom smälta.
 
3) Häll upp i en skål och ställ in i kylen. Låt den stå minst 6 timmar men helst över natten.
 
4) Vispa den sen precis som vanlig grädde 
 
 
 
 
 

Kommentera här: